Teine loeng oli taas erakordselt huvitav ja mõtteid, millest tahaksin kirjutada on palju (WC kultuur, kontsruktivism, haridus päästab maailma jne). Kõigest ei jõua kahjuks kirjutada, seega proovin arutleda teemal kas meie Eesti riik vajab propagandat. Mõtte, mille Kaja loengu lõpus õhku viskas - ma püüdsin selle kinni.
Sõnapaar
riiklik propaganda tekitab minus vastakaid tundeid. Ajaloost me
teame, kui suur jõud on riiklikul propagandal. See on toitnud
sõdasid ning olnud seemneks rassivihale, kuid samas on see aidanud
muuta rahvast ühtseks ning kokkuhoidvaks. Tänu sellele on toimunud
kiire riikide ülesehitus sõjajärgseil aastail ning on kogutud raha
tähtsatele projektidele.

Kuidas
mina suhtun riiklikku propagandasse?
Ühest küljest meenuvad,
totalitaarsest režiimist tulnuna, Võidu väljaku paraadid ning seal
esitatud kihutuskõned ja suured punased plakatid kirjaga „Au
tööle“ ja „Elagu NLKP“ ning teisest küljest Rahvarinde
liikumine ja Balti kett, mis muutis iga eestlase oma kodumaa
patrioodiks.
Kas
ma täna näen vajadust riikliku propaganda järgi?
Jälle näen ma
siin kahte poolt. Ühest küljest ma näen vajadust riikliku
propaganda järgi, et suurendada rahvustunnetust ja võibolla isegi
mitte niivõrd eestlaste rahvuse esiletoomist kuivõrd Eestimaa kui
kodumaa tähtsustamist.
Teisest
küljest teades propaganda jõudu ja selle võimes mõjutada masse,
näen ma selget ohtu, et seda võiks väärkasutada kellegi isiku või
huvigrupi teenimiseks ning mis viiks varem või hiljem
totalitarismini. Viimane negatiivne näide edukast propagandast on
viimastelt kohalikelt valimistelt, kus Keskerakond kasutas kõiki
tema käes olevaid vahendeid valijate mõjutamiseks ja ta tegi seda äärimiselt edukalt.
Kui
nüüd mõelda, et selline võimalus oleks riiklikul tasemel olemas,
siis võib juhtuda, et ühel hetkel sarnaneb meie riik Valgevene või
Põhja-Korea’ga.

Arvan, et seda on võimalik teha
riigil delegeerides selle ülesande mõnele oma ministeriumi
haldusalas olevale organistasioonile nii, nagu seda tehti mõned
aastad tagasi EAS‘s “Welcome to Estonia” loomisel. Seal oli
selge riiklik vajadus luua bränd ning kujundada imago selle ümber
ning korraldada rahvuslik kampaania selle levitamiseks. Teise näitena
tooks meie rahva ühe suurima ja tähtsaima ürituse, laulu ja
tantsupeo. Seal on väga selged propagandistlikud elemendid
rahvustunnetuse kasvatamiseks ning mida korraldab
Kultuuriministeeriumi allorganisatsioon Laulu ja Tantsupeo
Sihtasutus. Ma kindlasti ei poolda riigi poolset propagandaameti
loomist, kuid ma pooldan riikliku propaganda tegemist läbi
allorganistsioonide, et kasvatada kodanike ühtsustunnet.
No comments:
Post a Comment