
Raamatus
selgub, et kommunikatsioon on kõikjal meie ümber. Läbi
kommunikatsiooni on saanud võimalikuks inimeste areng. Läbi
kommunikatsiooni kasvavad meie teadmised. Oleme kasutanud kogu oma
arengu vältel erinevaid võimalusi kommunikeerumaks teiste
inimestega või ümbritseva keskkonnaga. Oleme selleks kasutanud nii
seinamaalinguid, paberit ja pliiatsit, lõpetades tänapäevaste
vahenditega nagu internet, mobiiltelefon.
Kommunikatsioon
ei tähenda suhtlemist ainult inimeste vahel, kommunikeeruvad kõik
elusolendid. Näiteks loomade territooriumi märgistamine, loomade
lõhnad, kehahoiakud - see on loomade vaheline kommunikatsioon.
Inimese
arengu üks osa on tema võime õppida, koguda teadmisi ning
rakendada neid praktikas. Ainult läbi praktika suudab inimene
omandada õpitut. Inimesel on suurepärane võime luua kujutluspilte
tulevikust ja läbi selle luua reaalsust.
Inimese
õppimine on enamasti süsteemivaba, juhuslik kuid õppimisprotsess
peab olema süstemaatiline, et saada teadmisi teistelt indiviididelt.
On ainult kaks põhilist instrumenti uute teadmiste omandamiseks:
põhjus ja kogemus. Teadmiste talletamiseks on palju erinevaid
võimalusi: enda aju, teiste inimeste ajud, raiutuna kivisse,
graveeritud puitu, seintele ja reklaamtahvlitele, paberitükile,
ajalehte, ajakirja, raamatusse, arvutisse jne. Need kõik on väga
head võimalused info talletamiseks kuid seda erinevatel eesmärkidel,
eri inimestel ning erinevates situatsioonides. Parim moodus
teadmiste talletamiseks on hästi organiseeritud raamatukogu. Juba
tuhandeid aastaid tagasi arenenud tsivilisatsioonid kasutasid
teadmiste talletamiseks raamatukogusid.
Kogu
maailm on väga kompleksne süsteem nii nagu seda on ka inimkeha.
Väike grupp inimesi võib olla väga kompleksne süsteem. Meie
ühiskond on veelgi keerulisem, lihtsad sotsiaalsed institutsioonid
on üksteisest diferentseeritud. Näiteks: religioon ja õigusteadus,
poliitika ja majandus, kunst ja kirjandus, teadus ja tedmised jne.
Need kõik arendavad ise oma norme, kirjutades meile ette kuidas me
peaksime mõtlema, tundma ja tajuma, et mõista põhilisi
tõekspidamisi. Tänapäevases ühiskonnas on palju põhilisi
sotsialiseerumise vahendeid: perekond, töögrupp, koolid, kirikud,
õigusasutused, populaarsed liikumised ja massimeedia.
Kogu
kommunikatsioon toimub märkide abil. Need märgid jagunevad
koodideks ja keelteks, seda uurib semiootika. Meil on oskus kasutada
oma käsi, erinevaid tööriistu ning oma aju kuid kõige tähtsamaks
kommunikeerumise vahendiks on siiski keel ja meie väljendusoskus.
See eristab meid ülejäänust loomariigist. Inimeste vaheline
suhtlemine on täis tähendusi. Kommunikatsioon jaguneb verbaalse
(sõnad, laul, dialoog) ja mitteverbaalse (muusika, joonistamine,
tants, miimika) kommunikatsiooni vahel.
Kui
me suhtleme, me peaksime olema ratsionaalsed, efektiivsed ja
koostööle orienteeritud. Kui seda veel põhjalikumalt öelda, siis
see, mida me ütleme peaks olema tõde, informatiivne, asjakohane ja
selge. Need on head põhimõtted. Inimajaloo jooksul paraku need
põhimõtted ei ole alati olnud need mida järgitud, näiteks sõjas,
äris ja armastuses võib kasulik olla valetada. Seda nii
ratsionaalsetel kui ka emotsionaalsetel põhjustel.
Inimparadoks
on see, et me oleme alati mõlemat, objektid ja subjektid ja seda ka
siis kui me kommunikeerume.
Et
saada indiviidiks sa pead olema võimeline kommunikeeruma teiste
indiviididega. Sa pead valdama inimeste vahelist kommunikatsiooni
ning sa pead omama võimet kommunikeeruda iseendaga. See sisaldab
enda peegeldamist. Sa ei pea ainult mõtlema ja tundma aga sa pead
mõtlema ja tundma iseenda mõtteid ja tundeid. Selle omandame juba
lapsepõlves.
Väga
suur osa inmestevahelisest kommunikatsioonist toimub samal tasemel.
Indiviidid suhtlevad indiviididega, organisatsioonid
organisatsioonidega. Seda nimetatakse sama taseme kommunikatsiooniks
kuid tänapäevases ühiskonnas toimub kommunikatsioon erinevatel
tasanditel. Erinevate tasandite kommunikatsioonis kasutatakse
erinevaid ameteid nagu advokaadid, diplomaadid, ombudsmanid ehk
professionaalsed vahemehed, kes aitavad kommunikeeruda indiviidil
organisatsiooniga või organisatsioonil riigiga.
Oli
väga meeldiv lugeda raamatust midagi sellist, millest olen ka ise
osa saanud. Peatükis inimeste vaheline massikommunikatsioon räägib
meie Eesti vabaduse püüdlustest läbi laulu 19 sajandi teisel
poolel.
Raamat
kirjutab väga põhjalikult inimeste vahelisest kommunikatsioonist,
grupi kommunikatsioonist, organistastiooni kommunikatsioonist. Grupp
on juba ka kolm inimest, kuid mida suurem on grupp, seda suuremad on
nende eesmärgid, nende struktuur muutub formaalsemaks, neil kujuneb
hierarhia. Grupis on oluline iga liige. Organisatsioonil peab olema
selgelt sõnastatud eesmärgid, standardiseeritud struktuur,
kommunikatsioonistruktuur. On ka veel võrgustikud, kus inimesed on
küll grupid kuid asuvad eri kohtades ja kommunikeeruvad omavahel
telefoniga, internetiga, kirjavahetusega jne.
Organistatsioon
on olnud, on praegu ja jääb alati olema. Pikemat aega on
domineerinud Max Weberi organisatsiooni teooria, mis oli kindla
hierarhia ja bürokraatia suunitlusega. Organistatsioonidel on palju
erinevaid mudeleid. Üle maailma on miljoneid erinevaid
organisatsioone. Organisatsiooni võib kirjeldada mõne lihtsa
määratlusega: hirarhiline, funktsionaalne, tootmine ja asukoht.
Organisastsiooni
kommunikatsioonile on viis määratlust (G.Hofstede): võimu
distants, kollektivism ja individualism, maskuliinsus ja femiinsus,
ebakindlus ja vältimine, pika ajaline ja lühiajaline orientatsioon.
20
sajandi alguses tavapärane trükimeedia sai omale kolm tugevat
konkurenti: raadio, film ja televisioon. Sellele on 20 sajandi lõpus
lisandunud veelgi suurem konkurent internet.
Massimeedia
kvaliteet on subjektiivne, mis on ühele kõrgekvaliteediline võib
olla teisele madala kvaliteediline väljund ning vastupidi.
Tänapäevane massimeedia on üles ehitatud selliselt, mis arvestab
võimalikult laia publikuga. Tänapäeva ühiskonnas enamus inimesi
veedab arvestatava hulga ajast, lugedes, kuulates või vaadates eri
tüüpe massimeediat. Tänapäevane massimeedia ulatub kaugemale
riigipiiridest, on rahvusvaheline. Et rahvusvaheline kommunikatsioon
toimuks edukalt on vaja mingisugunegi teadmine teineteisest. Parim
rahvusvaheline kommunikatsioon toimub siiski otse näost näkku.
Kuigi
raamat käsitleb lõpus põgusalt ka internetti, oleme me tänasel
hetkel teinud suure sammu selles edasi.
Nii
nagu ka raamatus kirjas, et kommunikatsioon on pidevas arengus, on
kommunikatsioon kõikjal meie ümber. Raamat on välja antud alles 10
aastat tagasi, siis võrreldes selle ajaga on inimeste vaheline
kommunikatsioon läinud juba järgmisele tasemele, näiteks Twitter,
Facebook, Youtube.
Huvitav, mis tuleb edasi?
No comments:
Post a Comment